Hem planejat una sèrie d'activitats didàctiques, amb l'objectiu d'obtenir un millor coneixement i aprofundiment dels aspectes més rellevants de la ciutat, amb tots els seus aspectes. Les activitats que hem preparat van destinades al curs de 4t de Primària.
ACTIVITAT 1:
- Objectius de l’activitat:
- Reflexionar sobre l’evolució de la ciutat durant els últims anys.
- Predir possibles canvis que es poden produir en un futur.
- Intercanviar opinions diverses sobre diferents aspectes canviants de la ciutat.
- Descripció:
A partir d’un croquis
actual de la ciutat d’Olot vista des del Volcà Montsacopa, els alumnes
hauran de dibuixar un nou croquis de la ciutat reflectint els possibles canvis
que creuen que esdevindran d’aquí a 100 anys.
Per poder realitzar
l’activitat hauran de pensar en la situació actual de la ciutat, analitzar-la i
predir què pot passar en un futur.
Finalment, després de
plasmar les seves pròpies idees sobre aquest tema, es realitzarà un petit debat
amb tot el grup classe, pautat per petites preguntes que trobaran a la fitxa.
Els alumnes exposaran i compartiran les seves idees amb els altres. D’aquesta
manera, després de crear una visió conjunta de la ciutat d’Olot en un futur,
podran veure quin és el camí a seguir per aconseguir una millor ciutat pels
seus habitants.
- Valoració de l’activitat:
Pensem que l’activitat
és una bona manera per observar si els nens reflecteixen les seves pròpies
idees i són crítics a l’hora de donar la seva opinió.
D’altra banda,
l’activitat també ajuda a relacionar aquestes idees prèvies amb la creació del
propi coneixement de l’alumne a partir del debat.
Per tant, el que
tindrem en compte a l’hora d’observar el treball dels nens, serà la imaginació
i creativitat individual, però també l’adquisició de continguts provinents
d’altres alumnes per tal d’elaborar un aprenentatge comú.
- Guia pel mestre:
En cas que els alumnes
tinguin moltes dificultats per començar a elaborar el dibuix per l’activitat,
el mestre podrà intervenir per tal d’ajudar-los a enfocar els aspectes
principals de la ciutat (edificis, natura, contaminació...)
Una vegada els nens
hagin dibuixat el seu croquis, el mestre iniciarà el debat col·lectiu. Aquest
formularà les diferents preguntes que es troben a la part final de la fitxa. A
partir d’aquí, si el debat no acaba de funcionar correctament, el mestre podrà
intervenir aportant noves idees que els pugui cridar l’atenció als alumnes, com
per exemple nous vehicles de transport, edificis modernitzats i altres aspectes
motivadors.
- Enllaç de l'activitat:
ACTIVITAT 2:
- Objectius de l’activitat:
- Aprendre a dur a terme un recull de dades sobre el terreny: recull d'informació, anotació i posada en comú
- Prendre consciència del preu de l'activitat dels diferents sectors de la nostra ciutat i valorar si és car o barat segons el seu parer
- Fer operacions matemàtiques a partir d'un recull de dades
- Descripció:
Dividim la classe en grups de 3 persones. Cada grup serà responsable d'un sector (hotels, restaurants, transports, oci i cultura) Els assignem el rol de guies turístics, i la primera feina que tenen com a guies, és anar per Olot a preguntar el preu de les diferents activitats, allotjaments o menús. Un cop dut a terme i anotades les dades, es posen en comú, cada sector aporta les seves. A partir d'aquest punt es desintegren els grups de 3 i cada nen treballa de forma individual. Seguint amb la feina de guies, se'ls planteja que una família vol venir a passar el cap de setmana a la ciutat, i ells han de programar l'estada basant-se amb els preus, sabent que la família es vol gastar un nombre màxim de diners. En acabat, com a conclusió, cada nen reflexiona individualment sobre si és car passar el cap de setmana a Olot.
- Valoració de l’activitat:
L'activitat fa ús del joc simbòlic atorgant el paper de guia turístic@ a l'alumne. Fomenta el treball cooperatiu en grups reduits a l'hora de fer l'anàlisi, i també la llibertat individual per decidir quines activitats es duran a terme durant el cap de setmana. A part d'això, posem en pràctica l'interdisciplinarietat, ja que mentre els nens duen a terme activitats per l'ajuda del coneixement del propi territori, també posen en pràctica les seves habilitats matemàtiques per quadrar el "pressupost". A la part final, l'activitat té com a objectiu despertar l'esperit reflexiu de l'alumne preguntant si creu que la seva ciutat és cara, entre d'altres.
- Guia pel mestre:
El paper del mestre comença en repartir els nens en grups i assignar-hi un sector a cada un. Un cop els nens han dut a terme l'anàlisi (per deures o no depèn del que es decideixi), el mestre comprovarà si el preu de cada activitat més o menys s'ajusta a la realitat.
Durant la posada en comú, el mestre ha de ser més moderador que mestre i deixar el paper protagonista als alumnes, que portin la veu cantant. Una bona forma d'assegurar-se que tots els alumnes apuntin les dades correctament és apuntar a la pisarra una rèplica de la taula de recull de dades que tenen els alumnes a la fitxa.
A la part de treball individual, el mestre haurà d'estar molt atent a la col·locació de cada nombre sobre la seva unitat corresponent (centenes, desenes i unitats) per tal de fer quadrar els pressupostos.
Com a conclusió, el professor mirarà allò que han escrit els seus alumnes a la part de reflexió i així veurà si l'activitat ha funcionat tal com s'esperava, o si es pot millorar.
Durant la posada en comú, el mestre ha de ser més moderador que mestre i deixar el paper protagonista als alumnes, que portin la veu cantant. Una bona forma d'assegurar-se que tots els alumnes apuntin les dades correctament és apuntar a la pisarra una rèplica de la taula de recull de dades que tenen els alumnes a la fitxa.
A la part de treball individual, el mestre haurà d'estar molt atent a la col·locació de cada nombre sobre la seva unitat corresponent (centenes, desenes i unitats) per tal de fer quadrar els pressupostos.
Com a conclusió, el professor mirarà allò que han escrit els seus alumnes a la part de reflexió i així veurà si l'activitat ha funcionat tal com s'esperava, o si es pot millorar.
- Enllaç de l'activitat:
ACTIVITAT 3:
- Objectius de l’activitat:
1. Relacionar el present i el passat d’aspectes importants d’Olot mitjançant imatges
2. Reflexionar sobre com ha evolucionat la ciutat d’Olot
3. Desenvolupar la capacitat d’imaginar i pronosticar futurs canvis en la ciutat.
- Descripció:
L’activitat estarà formada per tres exercicis. En el primer s’haurà de relacionar tres imatges antigues d’Olot amb tres d’actuals. La relació entre elles rau en la temàtica o qüestió que ha evolucionat a Olot (exemple: relacionar la del ferrocarril amb la de la Teisa). En segon lloc s’hi formulen tres preguntes reflexives sobre l’evolució d’Olot. En tercer, s’invita a l’alumne a que faci un esforç d’imaginació per pensar els canvis més importants que patirà la ciutat en els pròxims 200 anys segons el seu criteri.
- Valoració de l'activitat:
L'activitat ajuda a fer partíceps als alumnes dels canvis que ha patit la ciutat al llarg dels anys. L'activitat està destinada a nens de 9 anys, per tant, durant la seva vida han vist ja diferents canvis a la ciutat, però amb aquesta activitat donariem a conéixer també els canvis que es van donar abans del seu naixement i que han anat configurant la ciutat d'Olot per desembocar a la seva realitat diària, allò que viuen dia a dia.
- Guia pel mestre:
En les activitats anteriors hem fet treballar molt al mestre, és a dir, havia d'estar molt a sobre dels seus alumnes per tal que arribessin a les conclusions que havíem plantejat. A aquesta activitat, en canvi, al ser senzilla i bastant mecànica, la feina del professor serà supervisar, corregir i escoltar les reflexions dels alumnes.
- Enllaç de l'activitat:
http://es.scribd.com/doc/ 190954198/EVOLUCIO-OLOTINA
ACTIVITAT 4:
- Objectius de l’activitat:
- Comprendre l’erupció d’un volcà a través de la creació d’una rèplica i la seva manipulació.
- Identificar les diferents parts d’un volcà.
- Aprendre a treballar cooperativament.
- Descripció:
En grups de 5 elaborarem la construcció d’un volcà de mides reduïdes a través de les instruccions de la fitxa.
Una vegada els alumnes tinguin construït el volcà, hauran de respondre una sèrie de preguntes relacionades amb l’erupció, les parts i altres aspectes sobre els volcans.
- Valoració de l’activitat:
El fet que sigui una activitat amb una temàtica tant propera als nens de la ciutat, els ajudarà a familiaritzar-se més amb els volcans, el seu entorn i el seu passat.
Serà imprescindible que els nens segueixin pas per pas les instruccions donades i de manera estricte, ja que sinó serà impossible observar tots els aspectes rellevants.
Cal valorar la participació dels alumnes i la seva implicació dins el grup, per poder assolir l’èxit cooperatiu.
Per acabar, podrem observar també, l’assoliment dels continguts treballats a través de les preguntes posteriors
- Guia pel mestre:
Abans de començar l’activitat, el mestre mostrarà un vídeo introductori sobre els volcans i farà una breu explicació sobre els aspectes que cregui més interessants.
En el moment de la construcció dels volcans és convenient que el mestre controli els diferents grups, tot ajudant-los en cas que sigui necessari i realitzant petites intervencions durant l’elaboració.
Pel què fa a les preguntes finals, el mestre comprovarà que les respostes siguin correctes, i que per tant puguin modificar els seus errors.
- Enllaç de l'activitat:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada